Naprawdę było warto!

Po powrocie do nauki stacjonarnej w Szkole Podstawowej nr 1 im. Bolesława Chrobrego w Kamieńcu Ząbkowickim w dniach: 17 – 18 maja (w kl. 5., 7. i 8.) oraz 24 i 28 maja (w kl. 4. i 6.)  przeprowadzone zostały zajęcia wychowawczo-profilaktyczne na temat: Co zmienia epidemia?

      Projekt zrealizowano we współpracy dyrektora szkoły – pani Bożeny Kołodziej i pani pedagog - Anny Wojtaszczyk z Centrum Działań Profilaktycznych w Wieliczce, a prowadzącym warsztaty był terapeuta Szymon Gołowkin. Celem działań profilaktycznych stała się promocja życia psychicznego dzieci i młodzieży w obszarze ograniczania szkód wywołanych epidemią Covid 19.  Tematyka zajęć została skonstruowana wokół problemu stresu i depresji w życiu, a także sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Przeprowadzono warsztaty  Treningu Redukcji Stresu, w czasie których uczniowie nabywali praktyczne umiejętności redukowania stresu subiektywnego oraz wykorzystania pozytywnej  siły zdrowego stresu. Uczyli się tego, jak stać się najlepszym opiekunem dla samego siebie. Nasi uczniowie pracowali w bezpiecznych warunkach, z  przyzwoleniem na błędy poprzez dyskusję i scenki. Na warsztatach zatytułowanych Nie bój się lękuzyskali szansę, by otwarcie i szczerze porozmawiać o dręczących ich problemach i wspólnie zastanowić się nad sposobami wychodzenia z przeróżnych impasów. Mogli przekonać się, że z własnymi lękami naprawdę można i warto wygrać. Podczas warsztatów na temat: Smutno, że aż boli podjęto arcyważny problem depresji - nie tylko w świecie dorosłych, ale także  w życiu nastolatków. Pandemia oraz związana z nią izolacja społeczna, przestawienie się na inny rodzaj szkolnego funkcjonowania czy lęk o zdrowie najbliższych, jak pokazują ostatnie badania, poważnie nadwyrężyły psychiczną odporność na depresję również wśród najmłodszych. Dzięki uczestnictwu w warsztatach uczniowie poznali sposoby unikania stanów lękowych, nerwicowych, depresyjnych oraz zdobyli informację, gdzie szukać pomocy, gdy zauważą niepokojące objawy poważnych zaburzeń nastroju.
      Uczniom naszej szkoły bardzo spodobała się tematyka warsztatów i forma ich przeprowadzenia. Nieodzowna była integracja zespołów klasowych, które, po okresie izolacji, na nowo muszą odbudować zerwane więzi, zyskać zaufanie i cieszyć się odzyskaną wspólnotą. Siódmoklasiści szczególnie polubili grę pt. „Mafia”, w czasie której musieli wykazać się umiejętnością wspólnego podejmowania decyzji w celu zwalczania zła. Zgodnie stwierdzili, ze chętnie wezmą udział w następnych zajęciach.
Naprawdę było warto!

                                                                   Dorota Twardowska