„Klasa 3b czyta z klasą!”

Uczniowie klasy 3b pod kierunkiem wychowawczyni Wioletty Ciborowskiej od początku klasy drugiej uczestniczyli w innowacji pedagogicznej „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki.”

W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od października 2019 r. wychowawczyni Wioletta Ciborowska wprowadziła do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.

Poprzez zajęcia realizowano następujące cele:         

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.

Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano zajęcia z trzech modułów:

I moduł – Fikuśne lekturki spod chmurki

Uczniowie zapoznali się z lekturą H.Ch. Andersena "Brzydkie Kaczątko". Lektura znajduje się w kanonie lektur klas 2SP, zajęcia są realizowane w ramach zajęć lekcyjnych. W ramach zajęć z projektu dzieci uzupełniły otrzymane lekturniki. Obejrzały również film o Czytusiach związany z projektem i same ulepiły swoje Czytusie z plasteliny- będą one towarzyszyły uczniom przez cały rok szkolny. Dzieci stworzyły plakat zachęcający do przeczytania lektury, a także robiły łabędzie metodą origami.

 

II moduł - Zwierzęce lekturki spod chmurki

Drugą wybraną lekturą była książka Romana Pisarskiego "O psie, który jeździł koleją", gdzie wspólnie poznawaliśmy przygody pieska podróżnika – Lampo.  Przygotowaliśmy plakat zachęcający do przeczytania lektury "O psie, który jeździł koleją", który zawisł w naszej klasie. Wypełniliśmy również "Lekturniki". Dzieci opisywały i rysowały ulubioną przygodę Lampo oraz samego bohatera. Rozmawialiśmy o pracy weterynarza. Obejrzeliśmy film dokumentalny o wizycie w schronisku we Wrocławiu, aby uzmysłowić dzieciom, że zwierzę nie jest zabawką. Jeden z uczniów z naszej klasy opowiedział o rodzinnej wizycie w schronisku i wybraniu pieska, który wrócił z nimi do domu. Uczeń opowiedział koleżankom i kolegom o uczuciach, które towarzyszyły mu podczas wizyty w schronisku. W klasie została wykonana wystawka na temat czytanej lektury.


III moduł - Polskie lekturki spod chmurki

Moduł ten był realizowany zdalnie, ale uczniowie podeszli do pracy bardzo odpowiedzialnie i z wielkim zaangażowaniem. W ostatnim module poznaliśmy twórczość i życiorys J. Brzechwy. Dzieci czytały i recytowały wiersze. Spośród przeczytanych wierszy wybrały ten, który najbardziej im się spodobał. Wykonały metryczkę wybranego wiersza oraz ilustracje. Zachwyciła mnie obowiązkowość oraz kreatywność uczniów, którzy z wielką ochotą przystąpili do omawiania wybranych wierszy. Wsparcie i zaangażowanie Rodziców było bezcenne, ponieważ w obecnej sytuacji trudno by było wykonać wszystkie zadania.

 

W każdym z modułów wybrana była jedna lektura, do której wykonano co najmniej cztery zadania. Lektury były czytane samodzielnie przez uczniów. Po  zrealizowaniu  każdego modułu nauczyciel umieszczał na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć i otrzymywał od autora projektu potwierdzenie realizacji tego modułu.

Obserwacja uczniów podczas zajęć pozwala na wysunięcie następujących wniosków:

  • projekt zachęcił uczniów do wypożyczania i czytania książek;
  • uczniowie chętniej zaczęli sięgać po książki;
  • chętnie wykonywali prace plastyczne i inne zadania związane z treścią przeczytanych książek;
  • największym zainteresowaniem cieszą się książki,  w których jest dużo kolorowych ilustracji;
  • dzieci lubią, kiedy ktoś inny czyta im książkę.

 

W wyniku przeprowadzonej innowacji, można stwierdzić, iż jej realizacja przyczyniła się do rozwijania u dzieci przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania czytelniczego. Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie.

Uczniowie stwierdzili, że projekt „Czytam z klasą- lekturki spod chmurki” był dla nich interesujący. Dużym sukcesem projektu była, co potwierdzili wszyscy uczniowie,  poprawa techniki czytania. Uczniowie zgłosili chęć udziału w kolejnych takich zajęciach.

 

Na zakończenie projektu każdy uczeń otrzymał dyplom potwierdzający udział w innowacji a cała klasa również certyfikat ukończenia projektu.

 

Wioletta Ciborowska