Statystyki
- Odwiedziny: 3246863
- Do końca roku: 245 dni
- Do wakacji: 52 dni
Wtorek, 2024-04-30
Imieniny: Balladyny, Lilli
Uczniowie klasy 3b pod kierunkiem wychowawczyni Wioletty Ciborowskiej od początku klasy drugiej uczestniczyli w innowacji pedagogicznej „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki.”
W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania, od października 2019 r. wychowawczyni Wioletta Ciborowska wprowadziła do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.
Poprzez zajęcia realizowano następujące cele:
Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano zajęcia z trzech modułów:
I moduł – Fikuśne lekturki spod chmurki
Uczniowie zapoznali się z lekturą H.Ch. Andersena "Brzydkie Kaczątko". Lektura znajduje się w kanonie lektur klas 2SP, zajęcia są realizowane w ramach zajęć lekcyjnych. W ramach zajęć z projektu dzieci uzupełniły otrzymane lekturniki. Obejrzały również film o Czytusiach związany z projektem i same ulepiły swoje Czytusie z plasteliny- będą one towarzyszyły uczniom przez cały rok szkolny. Dzieci stworzyły plakat zachęcający do przeczytania lektury, a także robiły łabędzie metodą origami.
II moduł - Zwierzęce lekturki spod chmurki
Drugą wybraną lekturą była książka Romana Pisarskiego "O psie, który jeździł koleją", gdzie wspólnie poznawaliśmy przygody pieska podróżnika – Lampo. Przygotowaliśmy plakat zachęcający do przeczytania lektury "O psie, który jeździł koleją", który zawisł w naszej klasie. Wypełniliśmy również "Lekturniki". Dzieci opisywały i rysowały ulubioną przygodę Lampo oraz samego bohatera. Rozmawialiśmy o pracy weterynarza. Obejrzeliśmy film dokumentalny o wizycie w schronisku we Wrocławiu, aby uzmysłowić dzieciom, że zwierzę nie jest zabawką. Jeden z uczniów z naszej klasy opowiedział o rodzinnej wizycie w schronisku i wybraniu pieska, który wrócił z nimi do domu. Uczeń opowiedział koleżankom i kolegom o uczuciach, które towarzyszyły mu podczas wizyty w schronisku. W klasie została wykonana wystawka na temat czytanej lektury.
III moduł - Polskie lekturki spod chmurki
Moduł ten był realizowany zdalnie, ale uczniowie podeszli do pracy bardzo odpowiedzialnie i z wielkim zaangażowaniem. W ostatnim module poznaliśmy twórczość i życiorys J. Brzechwy. Dzieci czytały i recytowały wiersze. Spośród przeczytanych wierszy wybrały ten, który najbardziej im się spodobał. Wykonały metryczkę wybranego wiersza oraz ilustracje. Zachwyciła mnie obowiązkowość oraz kreatywność uczniów, którzy z wielką ochotą przystąpili do omawiania wybranych wierszy. Wsparcie i zaangażowanie Rodziców było bezcenne, ponieważ w obecnej sytuacji trudno by było wykonać wszystkie zadania.
W każdym z modułów wybrana była jedna lektura, do której wykonano co najmniej cztery zadania. Lektury były czytane samodzielnie przez uczniów. Po zrealizowaniu każdego modułu nauczyciel umieszczał na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i kilku zdjęć i otrzymywał od autora projektu potwierdzenie realizacji tego modułu.
Obserwacja uczniów podczas zajęć pozwala na wysunięcie następujących wniosków:
W wyniku przeprowadzonej innowacji, można stwierdzić, iż jej realizacja przyczyniła się do rozwijania u dzieci przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania czytelniczego. Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie.
Uczniowie stwierdzili, że projekt „Czytam z klasą- lekturki spod chmurki” był dla nich interesujący. Dużym sukcesem projektu była, co potwierdzili wszyscy uczniowie, poprawa techniki czytania. Uczniowie zgłosili chęć udziału w kolejnych takich zajęciach.
Na zakończenie projektu każdy uczeń otrzymał dyplom potwierdzający udział w innowacji a cała klasa również certyfikat ukończenia projektu.
Wioletta Ciborowska